باب: مسح
الحصا في
الصلاة.
8. Namazda (Secde Yerinden Eliyle) Taşları Uzaklaştırma
حدثنا
أبو نعيم:
حدثنا شيبان،
عن يحيى، عن
أبي سلمة قال:
حدثني معقيب: أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم قال، في
الرجل يسوي
التراب حيث
يسجد، قال: (إن
كنت فاعلا فواحدة).
[-1207-] Muaykib (r.a.) şöyle demiştir: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
secde ettiği yerdeki toprağı düzelten adam'a: "Şayet böyle yapacaksan bir
kere yap" demiştir.
AÇIKLAMA: Sünen yazarları bu hadisi Ebu Zer'den şu
lafızla rivayet etmişlerdir: "Sizden biri namaza durduğunda karşısında
rahmet bulunur. Bu yüzden (eli ile secde edeceği yerdeki) taşları
süpürmesin." Burada "namaza durduğunda" denildiği için namazdan
önce secde yerindeki taşları eli ile süpürmek yasak değildir. Hatta namazda
zihninin bununla meşgul olmaması için böyle yapması daha evladır.
Önemli Bilgi: Hadislerde secde
yerindeki "taş" ve "toprağın" temizlenmesi o günkü
mescitlerdeki yaygın durum göz önüne alınarak söylenmiştir. Hükmün bunlara
bağlanması; kum, toz-toprak gibi üzerinde namaz kılınan diğer şeyleri gidermeyi
engellemez.
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem bu sözü bir erkeğe söylemiş olmakla birlikte
hüküm tüm mükellefler hakkında geçerli genel bir hükümdür.
Nevevî namazda İken taş vb. şeylerin elle temizlenmesinin mekruh
olduğu konusunda görüş birliği bulunduğunu söylemiştir. Öyle görünüyor ki bunun
mekruh olma sebebi, huşûyu korumak veya namazda fazlaca harekette bulunmayı
önlemektir. Ancak yukarıdaki Ebu Zer hadisine göre, bunun gerekçesinin kişinin
namazda iken yüz yüze bulunduğu rahmet ile kendi arasına engel koy-mamasıdır.
İbn Ebî Şeybe, Ebû Salih es-Seman'dan şunu rivayet etmiştir:
Secde ettiğinde taşları temizleme. Çünkü her taş, üzerinde secde edilmesini
ister. Bu da diğer bir gerekçedir.
Kadı İyaz şöyle demiştir: Selef (ilk dönem alimleri) namazdan
çıkmadan Önce alnın silinmesini mekruh görmüşlerdir.
باب: بسط
الثوب في
الصلاة
للسجود.
9. Namazda Secde Etmek İçin Elbiseyi Yaymak
حدثنا
مسدد: حدثنا
بشر: حدثنا
غالب، عن بكر
بن عبد الله،
عن أنس بن
مالك رضي الله
عنه قال: كنا
نصلي مع النبي
صلى الله عليه
وسلم في شدة الحر،
فإذا لم يستطع
أحدنا أن يمكن
وجهه من الأرض،
بسط وجهه فسجد
عليه.
[-1208-] Enes İbn Malik r.a. şöyle demiştir: "Biz sıcakların şiddetli olduğu
zamanda Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile namaz kılardık. Bizden biri
(sıcağın şiddetinden) alnını yere koyamadığında elbisesini yayar ve bunun
üzerine secde ederdi."